Scambio Culturale Germania- Italia classi quarte

Contenuto in:

L’amicizia del nostro liceo con la KaufmnannischeSchule Waiblingen si rafforza grazie alla Prof.ssa O. Dovì e alla presenza di una scolaresca e dei loro docenti, Ms. A. Ruf e Mr.A. Nebel, dal 12 al 19 maggio 2018, settimana intensa e proficua dal punto di vista culturale e sociale.

Grazie alle visite guidate del Castello Normanno, Catania, Siracusa e Taormina, i ragazzi tedeschi sono riuscitiad apprezzare ciò che di propositivo e significativo è presente nella cultura e nelle tradizioni siciliane, in modo particolare l’opera dei Pupi, interpretata magistralmente da Davide, Dario e Marco Napoli, eredi della Marionettistica dei fratelli Napoli di Catania dal 1921. Dopo le scene tradizionali di duello tra cristiani e saraceni e di incontro con Peppininu, la maschera che parla il dialetto, studenti siciliani e tedeschi hanno provato, divertendosi, a tenere in mano e muovere questi straordinari uomini di legno, eterni campioni del Bene contro il Male. Alla fine di questa settimana, è nato un forte legame tra gli alunni tedeschi e italiani e le loro famiglie, segnato dal desiderio di continuare questa preziosa avventura nel mondo europeo.

Our friendship with the German KaufmnannischeSchuleWaiblingen goes on thanks to our teacher Mrs. O. Dovì and the presence of Ms. A. Ruf and Mr. A.Nebel and their students in Paternò from the 12th May to the 19th May 2018. A group of 15 students were hosted at our students’ houses with great pleasure and enthusiasm and perfect organization by their parents too. It was a very busy and breathless week but really involving. Our German guests had the chance to visit some of our most beautiful areas  (the Norman Castle, the Greek theatres in Syracuse and Taormina, the Roman theatre and the Benedictines Monastery in Catania) and appreciate our Sicilian cultural identity through the tradition of Sicilian Puppets (mankind patrimony  according to UNESCO). Indeed the most meaningful didactic moment was the 16th afternoon when we could see the excellent show performed by Davide, Dario and Marco Napoli, considerable heirs of Napoli Brothers “Marionettistica” from Catania. Funny and fascinating moments were the duels between Christians and Saracens and Peppininu’s witty performance, the comic mask. All students had also fun trying to make those extraordinary wooden men move.At the end of this week German and Italian pupils have proficiently learnt about their cultural and social affinities and dissimilarities by becoming close friends and growing up as future European citizens.